Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 augustus 2011

Mosselen

Jaaaa eindelijk zijn ze er weer de mosselen in Nederland! Ik heb er een hele poos op moeten wachten maar ik ben blij dat ze er weer zijn!!! En nu ze er zijn moeten ze natuurlijk gegeten worden ;)

Omdat ik alleen woon, wilde ik eigenlijk maar 1 kilo mosselen. Alleen ja bij de visboer is 1 kilo mosselen duurder dan dat een bak van 2 kilo soms in de aanbieding kost!

Nu waren afgelopen week de mosselen in de aanbieding op div. plaatsen onder andere bij de Dirk van de Broek. Die winkel zit hier op 5 minuten loop afstand, dus besloot ik 2 kilo mosselen mee te nemen, 2 afbak stokbroodjes & mosselgroentes. (roomboter en kruiden had ik nog om kruidenboter te maken) En een flesje bier had ik van mijn ouders meegekregen.
Dit koste te samen: 4,37

Nu is de bereidingswijze van mosselen natuurlijk helemaal niet moeilijk, toch wilde ik graag met jullie delen hoe dat ik ze heb klaar gemaakt.
Als eerste een thee lepel met knoflook, en iets minder dan een thee lepeltje met sambal. De mosselgroentes erbij in de pan gooien. (mijn mosselpan is maar voor 1 kg. Dus heb ik een gewone pan gebruikt waar je bijv. normaal aardappels in kookt.
Ik had een zakje met mosselgroentes, maar je kan natuurlijk zelf ook groentes bij elkaar zoeken en daarin de mosselen koken.

Het zakje groentes, sambal, knoflook en flesje bier breng je aan de kook. Ondertussen heb ik de mosselen schoongemaakt. Dat heb ik als volgt gedaan: wasbak vol laten lopen met koud water, bak met mosselen erin. De mosselen die boven komen drijven + alle mossel schelpen die beschadigt zijn gooi je weg. Daarna kijk je mossel voor mossel of de schelpen goed gesloten zijn. Als je bij de open mosselen erop tikt (bijv. met een mesje) en hij sluit niet. Dan kan je ze ook beter weg gooien. De haartjes van de mosselen (de baart) die kan je ook met een mesje weg snijden.

Vervolgens als alle mosselen schoon zijn gooi je ze bij de groentes, sambal, flesje bier & knoflook. En schut je het geheel door elkaar, als er schuim naar bovenkomt dan schut je ze nog eens op. Ik heb 2 keer het schuim omhoog laten komen, bij de 3de keer heb ik het vuur een half minuutje op z’n hoogst gezet. En voila, klaar zijn de mosselen!

Als de mosselen te lang koken dan worden ze taai… Niet lekker dus!
Eigenlijk is het koken van mosselen snel gedaan!

En ze smaakte toch best goed voor zulke goedkope mosselen!!!

Geen opmerkingen: